Проявяване на филм
Процес и обработка на черно-бели негативи
Проявяване
Как се проявява филм? Ами много лесно... след петдесетото проявяване. Това, в което проявяваме, се нарича фотографска доза (developing tank) и представлява светлонепроницаем цилиндър с подвижен капак. Подготовката за проявяване включва подреждане спиралите, шиша и капака на дозата, за да бъдат леснодостъпни в тъмното; темпериране на разтворите. Проявяването се извършва в пълна тъмнина, като можем да използваме и светлонепроницаем ръкав за зареждане на филма.
Филмът се навива на спирална ролка или корекс лента. Добре е след изваждане на филма от фотокамерата да пречупим опашката навътре - към емулсията, за да навием по-лесно лентата в спиралата след това. Сгънатата опашка може да бъде и маркер, че филмът е експониран. Има спирали, които позволяват на тях да се навива сравнително лесно филм, когато са мокри, но има и такива, при които ще мине доста време, докато се справим. Нека са сухи. След като заредим филма в спиралата, тя се поставя в дозата.
Преди да започнем проявяването, трябва да потопим негатива за кратко във вода – така проявителят ще проникне равномерно в емулсията. Водата има работната температура на проявителя. След около минута-две водата се излива и в дозата добавяме темперирания проявяващ разтвор. Добре е той да бъде разтворен предишните дни или да има проявен вече филм с него.
Времето и температурата на проявяване са указани в рецептата или на опаковката на разтвора. Разтворът, който взаимодейства пряко с филма се изтощава, и за да се насища равномерно повърхността на емулсията с проявител, е необходимо разтворът в дозата да се раздвижва от време на време. През първата-втората минути движението трябва да е постоянно, а след това на всяка минута по около 10 секунди. Поне това е моята техника.
Дозата може да се обръща вертикално или да се търкаля на масата в двете посоки, като енергичността на движението и времето зависят от търсения резултат и конкретните условия. Може да се опита добавяне на допълнително количество вода (и време). Например 1/3 от указания за проявителя обем ще даде по-мека разработка и по-ниска зърнистост. Можем да получим добри резултати в комбинация между нормален, разреден или концентриран разтвор, в зависимост от вида на проявителя, осветлението на сцената, но разбира се, каквото и да правим, трябва да експериментираме, за да се предпазим от нежелан резултат, тъй като активните вещества във всеки проявител работят по различен начин. Например, можем да започнем проявяването в пресен или по-концентриран разтвор и да продължим в друг режим на концентрация.
С проявяването на всеки пореден филм проявяващият разтвор се изтощава, действието му отслабва и тогава е необходимо да внесем корекция за времето на проявяване, която може да е минимална. Има практика след всеки втори или трети филм в проявителния да се внася регенериращ разтвор. Това може да бъде оригинален регенерат или просто пресен проявител.
Фиксиране
След завършване на проявяването следва интензивно и кратко междинно измиване. Целта е да бъде спрян процесът на проявяването и да бъде предпазен фиксажният разтвор от замърсяване. По-добрият вариант е прилагане на стоп баня със специален разтвор, а ако нямаме такъв, можем да пробваме с няколко милилитра оцет. След наливане на фиксажния разтвор също не е лошо да пораздвижваме дозата, тъй като понякога остават неразтворени частици натриев тиосулфат, които могат да причинят главоболия. Времето на фиксиране е посоченото на опаковката, но зависи и от свежестта на разтвора, тъй като най-рядко сменяния разтвор във фотографията е фиксажът.
Измиване
След фиксиране филмите се измиват под течаща вода за около 30-40 минути, а ако няма такава, можем да се възползваме от техниката описана по-долу. При миене водата преминава през горния отвор на държача на спиралите и излиза от долния, за да има правилна циркулация и заради сигурността, че химикалите ще бъдат отмити и няма да се плицикат из дозата. Това може да стане чрез насочване на струята точно в отвора на държача, но по-добре е да бъде използван специален фотографски маркуч или някой приспособен за целта.
Сушене
Накрая негативът престоява известно време в специален фотографски разтвор от типа na filpon. Той има предназначението да предотврати пораженията от варовита вода, за равномерно изсъхване на филма и против образуване на следи от водни капки по филма. Без да го препоръчваме, често се използва слаб разтвор от препарат за миене на чинии (1-2 капки) и вода. Добре е да знаем, че кухненските препарати не повреждат негативите – тук има 30-40 годишни негативи, престояли във "Веро" и са незасегнати от времето.
Последният етап от обработката на чернобелия негативен филм, е сушене, което е хубаво да става в помещението, съдържащо най-малко прах. Можем лесно да си направим и специален бокс от найлон с цип и сешоар. Трябва да сме внимателни обаче, тъй като сешоарът може да изстрелва прах директно върху емулсията на филма.
Имам много филми, измити по една специална техника, за която бях прочел в списание "Българско фото", надявам се да си спомня кой е и ще добавя автора, и която предлагаше филмите да се мият със смяна на водата през 5, 10, 20 и 40 резки енергични вертикални обръщания и разтръсквания на дозата, като след всеки ритъмен интервал се сменя водата. Тогава бях малко скептичен, но сега спокойно мога да кажа, че техниката работи и черно-бели негативи на по двадесет-тридесет години са добре и нямат и следа от пожълтяване или промяна. В началото стана дума, че проявяването става лесно след петдесетия филм. Можем да увеличим бройката, като включим "гладното" проявяване върху стъкло и екзотичните експерименти.
Указания стъпка по стъпка
- Прочетете данните за температура и времена за обрабока на разтворите.
- Темперирайте проявителя и поддържайте температурата.
- Пригответе вода в друг съд и я темперирайте.
- Подредете на масата всичко необходимо, за да е лесно достижимо в тъмното.
- Изрежете съвсем леко ъглите на филма, за да ги заоблите.
- Загасете осветлението.
- Навиите филма на спиралата, която трябва да е суха. Още веднъж - напълно суха.
- Сложете носача със спиралата в дозата и затворете добре капака.
- Включете осветлението.
- Налейте темперираната чиста вода и подръжте в нея филма за 2 минути.
- Излейте водата и изцедете добре дозата, за да не се разрежда проявителят.
- Налейте проявяващия разтвор.
- Почукайте с дъното на дозата на дърво, за да ви върви. Това ще отстрани и въздушните мехурчета, които ще залепнат за филма, ако не го направите.
- Търкаляйте дозата напред-назад или я обръщайте вертикално непрекъснато в продължение на 2 минути. (Аз лично хващам дозата за капака и така разклащам лекичко дъното, без всякакви енергични движения.)
- Раздвижвайте разтвора по същия начин на всяка минута за около 10 секунди.
- След изтичане на времето за проявяване излейте проявителя обратно в съда.
- Налейте разтвора за стоп-баня или измиите кратко и енергично.
- Върнете стопиращия разтвор в съда.
- Налейте фиксажния разтвор и раздвижете дозата за около 30 секунди.
- След изтичане на времето за фиксиране върнете в съда фиксажния разтвор.
- Сложете дозата под течаща вода, за да отмиете фиксажа от филма за 30 минути.
- Излейте водата.
- Ако ви стиска, избършете филма с мокра изцедена гюдерия, кожа или специалната фотографска щипка и се молете да няма песъчинки.
- Ако горното ви притеснява, достатъчен е разтворът с повърхностно активно вещество - F-905 или съвременен заместител, който ще подпомогне равномерното сушене, а няма и да останат следи от капки. Другият вариант е "Веро", "Pur".
- Филмът съхне в помещение без прах и движение наоколо.
За какво да внимаваме
При проявяването
- Има филми и проявители, които се обичат, трябва да ги откриете сами.
- Винаги филтрирайте разтворите, за да не оствават твърди частици, които ще доведат до петна и точки на негатива.
- По-енергичното раздвижване на проявителя като продължителност и времетраене ще промени контраста и плътността на изображението, ще доведе до едра зърнистост, флу или кой знае още какво.
- Ако търсите вяло, със слаб контраст и на черти изображение не раздвижвайте по време на проявяването.
- Винаги дръжте под ръка и нов, и отработен проявител.
- Започнете проявяването с пресен разтвор и довършете в отработен, като можете да обърнете последователността. (Трябва да знаете как сте снимали, за да знаете как да проявите.)
- Добавяйте регенерат, а ако липсва такъв, долейте пресен разтвор. Регенерата е просто концентрат от активните вещества.
- Използвайте мек или разреден проявител за контрастни кадри (Цирк, Нощни сцени...) или правете гладно проявяване, но внимавайте да не залепне филма.
- За снимки при нисък контраст повишете температурата, използвайте контрастни или бързодействащи проявители, разклащайте енергично, съкратете времето за проявяване. Не всичко накуп обаче. Тук идеята е нееднозначна и представена отгоре-отгоре. Всичко това в комбинация и тестове преди това за оптимални резултати. Когато се опознае един проявител нещата стават по-лесни.
- Ако трябва да се повиши плътността осветете (ужас!) или тонирайте.
- Няма да осветите или воалирате филма, ако към края на проявяването си светнете с цигара за малко (ако наистина сте много притеснени за резултата). Сега сериозно. Това е съвет, който може да бъде подочут тук-таме. Пълни и абсолютни глупости. Никой не казва какви са проблемите и какво ще се види на светлината на огънче: 1. Нищо. 2. Филмът вече е експониран. 3.Пушенето е вредно.
- Ако имате много филми от една партида направете клин.
- Не въртете спиралата при раздвижване. Физика. Не можете да осигурите същата ъглова скорост за частта на филма в близост до оста на спиралата и в края й. Интересно обаче защо в професионалните танкове дозата се върти и то постоянно. Отговор: дайте ухо за непознатото, но винаги се осланяйте на опита от личния експеримент. Може да откриете нещо свое или ново.
- Ако все пак решите да въртите спиралата, го правете обратно на часовниковата стрелка. Или в посока на въртенето на Земята. Едно от двете.
- Не използвайте корекс ленти - опасни са. Ако изобщо съществуват още.
- Ако трябва да проявите и не достига проявител, поставете дозата хоризонтално и търкаляйте. Това е и начин за пестене на разтвор.
- Прочетете всичко, което можете и експериментирайте.
- Сигурно има още неща, но за момента е това.
При фиксиране
- Отново филтрирайте, защото често остават неразтворени частици, ако закупеният фиксаж е твърдо вещество.
- Въпреки удължаване на времето, фиксирането в стар фиксажен разтвор крие рискове. Не знаем колко е стар и какво въобще има вътре.
- Фиксирането над определеното време отслабва плътността на изображението.
При измиване
- Сложете филтър пред водата, която се влива в дозата, за да отстраните песъчинките.
- Използвайте стоп баня, трябва ви само малко оцетна киселина. При междинното измиване проявителят все още действа. Ако ще миете, започнете да изливате проявителя 10-20 секунди по-рано.
- Внимавайте с температурата на водата или ще се запознаете предсрочно с процеса ретикулация.
- Не обработвайте в твърда вода, има разтвори за всичко.
- Ако сте наистина запален химик, накрая проверете дали във водата няма остатъци от химикали.
При сушене
- Пазете негатива от прах, гледане на филма по време на сушене и нищо по-високо от стайна температура.
Литература и рецепти
- "Фотографски рецептурен справочник", "Да фотографираме без грешка" - библиите на черно-бялата фотография.
Дозата "Paterson".
Дозата "Paterson".