а
|
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
История
Западната част на Стара планина обхваща масивите Ржана, Голема и Софийска планина. Оттам през римско време е минавал пътят, свързващ Северна България – Белограчик, Видин и Дунавската равнина с югоизточна България и Цариград. Една от версиите за построяването на пътя са въглищните и рудни залежи в тази част на планината. През 680 г. прабългарите на Аспарух разбиват войските на византийския император Константин Погонат и преминават река Дунав. Мястото откъдето идват се казва Онгъл (Буджак) в Бесарабия, където през VII в. се установяват Аспаруховите българи. Разгромът на византийците и мирният договор от 681 г. дава началото на българската държава. Прабългарите се заселват сред славянските племена, които по-късно са асимилирани. Границата на държавата на запад е стигала до река Искър. В грижа за сигурността Аспарух изпраща прабългари и седемте славянски племена да охраняват западната и северозападната част на Стара планина, която на днешната карта се простира между Белоградчишкия и Арабаконашкия проход. Ако се върнем във времето, ще открием свидетелства, датирани от късния палеолит и до 40 000 години, като разкритите от Рафаил Попов в пещерата "Темната дупка" край с. Карлуково оръдия на труда и кремъчни остатъци, също и тракийските находища около град Своге. Районът в Стара планина, който е обект на този разказ, е история на ожесточени борби за национална независимост и самоутвърждаване. Тук са стъпвали римляни, византийци, рицари-кръстоносци, славяни, български царе, турци и Ботевите четници (през Ржана). Тук са живели и истинските българи, които ще останат като безименни герои във времето, но запазили своето и на поколенията самосъзнание и българщина. Възникването и историята на село Буковец са пряко свързани с тези на съседните села. Според преданията седем боляри ("братя") се заселват в района и основават поселища, които по-късно прерастват в седемте села Осеновлак, Огоя, Оградище, Буковец, Лесков Дол, Желен и Лъкатник. Атанас Гажварски изказва мнение, че това са били деспоти от тогавашното българско царство, и това звучи най-достоверно, но предстои изясняването на тази версия. Ето и народните спомени, предавани от "уста на уста", разказано от Ангелина Милева: Болярите заели старите римски крепости – "Латинското кале" под връх Чукава, крепостта "Мелнишки камък" в землището на Осеновлаг и други, както и строените по хан-Крумово време. По-подробна информация за крепостите в района е дадена от Илия Петков в "Страници за историческото развитие на село Бов": "...Един от най-късите пътища от Враца за Сердика е минавал през Искърското дефиле, с отклонение през Издримец. В дефилето се развива рударството. И не е случайно, че от това време са останали много местности около Бов с римски наименования. По-късно хан Крум, в борбата за разширяване границите на държавата, укрепва старопланинските проходи и поставя постоянна охрана на тях от византийски нашествия. Според данните в поменика от 1845 г. на руския писател Григориевич, Крум избира най-добрия славянски воевода Драгомир и му възлага да възстанови и заздрави всички крепости по Стара планина, а където е било необходимо да се построят и нови. В числото на тези крепости са били „Латинското кале” над манастира „Седемте престола”, калето върху билото „Старо зло”, „Мелнишки камък”, „Градището”. калето срещу манастира в местността „Митрашки тап” и „Костандиевото” и „Кулиница” в село Лакатник, крепостта „Ветрилова воденица” под връх „Издримец” и т.н. Драгомир открива рудник в местността „Людски град” в с. Желен, а в района на Издримец и Кошущица възстановява старите римски рудници. Стара легенда, запазена до наши дни и според Г. Георгиев, исторически сведения свидетелствуват за сражения на Крум при Латинското поле и крепостта „Ветрилова воденица” в района на Издримец с византийски войски преди да премине Балкана в поход за Сердика..." В землището на с. Желен е и крепостта "Кирик и Йолита". Видимите археологически останки /"градежи"/ край село Буковец в местността Градовска чукла и на билото на връх Чукава вече са трудно различими, тъй като са закрити от храсталаци и дървета. В местността Градовска чукла, над местността Кръстò, се виждат руини от укрепление с две стени – вътрешна и външна. Разположени са на върха на възвишението и се спускат стъпаловидно надолу. Стратегическата цел на укреплението се определя от 360 градусовата видимост околовръст. Георги Райчинов от Равнище разказва, че в Крета е имало военен лагер на кръстоносци. На връх Чукава също има следи от надблюдателница или укрепление. В наглед безразборно струпаните камъни по-внимателният поглед открива контури на основи на сгради и засипани с камъни ровове. По билото в посока към връх Мургаш още по-отчетливо се виждат основи и стени от вътрешни помещения на укрепление. Из цяла Стара планина по високите части са намирани останки от подобни постове или укрепления. Освен за охрана на пътищата в подножието на планината, те са служели и за предаване на информация и съобщения. Правели го със запалени по върховете огньове от единия до другия край на планината. По този начин са предупреждавали за опасност и са организирали защита, когато е било необходимо. В местността Гробан при строеж на къща са открити останки от римски гроб с множество предмети в него. Местните сметнали, че нещата не представляват интерес и те се загубили. Само името на местността останала свързана с намерения гроб – Гробан. При прокарването на пътя от Чукавската махала към Крета са открити камъни, слепени с хоросан – част от стара постройка ("градище"). В посока към с. Огоя са открити рудници и следи от сгурия, най-вероятно от средновековието. Информация за събития по време на турското робство дава Атанас Гажварски в своята статия в енциклопедия "Уикипедия": "В местността Градовската чукла се е намирало укрепено място, в което според местни легенди населението от околните села е намерило убежище от настъпващите турци. Въпреки храбростта на защитниците, турците успяват да превземат укрепеното място." Най-старият запазен обект в с. Буковец е черквата "Св. Николай", изградена през ранното средновековие от кръстоносци, които лагерували в местността Крета и отначало е изпълнявала функции на стражева кула. Ангелина Милева разказва: "...строежът са започнали рицари, които живеели в района." Както и: "По време на турското робство църквата е била зарита със земя и след освобождението е разкрита." Потвърждение на народните спомени намираме и в думите на Атанас Гажварски: "Селската църква "Свети Николай“ е изградена през ранното средновековие от кръстоносци, които са имали военен лагер в местността Крета недалеч от селото." Също така авторът, който е дарил и икона на черквата, споменава следното: "По време на османското владичество местните селяни зариват цялата църква с пръст, за да я скрият от погледите на турците и по този начин да я предпазят от разграбване и разрушаване. И през всичките години османско владичество селяните предават спомена за заровената църква от поколение на поколение, очаквайки по-добри времена за България." Може би зариването на черквата е свързано с указ от 1737 г. на 24-я султан на империята Махмуд I "Безбожния" за разрушаването на християнските религиозни обекти и в аналог с разрушаването на манастира "Св. Богородица". Черквата в Буковец е разровена окончателно от пръстта и реставрирана през 1981 година, по повод честването на 1300 години България. Друг унищожен от турците манастир е "Свети Панталеймон". Намирал се е в местността Свети Панталей, между селата Буковец, Огоя и Оградище. Местните хора тачат това място и всяка година на 27-и юли там се прави курбан и се отслужва литургия. В местността са намерени турски керемиди, наложени стъпаловидно и оформени като водопровод между Керацин кладенец и манастира. В друго предание се казва, че при отстъплението си турците тръгнали със семействата си, но бързайки, не могли да вземат всички скъпоценности, затова голяма част от тях заровили с надежда да се върнат и да ги вземат обратно някой ден. Говори се за пещера във високите части на Ржана и Козница, където са скрити съкровища за над 15 товара с коне. Хората ("слугите"), които са ги придружавали, били заклани на входа на пещерата, за да пазят (духовете им) имането. Екип от учени, оборудвани с техника, бил ходил там и търсил доказателства. Не се знае за какво са идвали и дали са открили нещо. (А и дали са били учени.) Районът често е преравян от иманяри, но явно интересът е отминал отдавна. Също така остава въпросът – защо досега не са направени сериозни археологически разкопки, при наличието на толкова много видими обекти от различни епохи. От 1934 г. до 1969 г. село Буковец е административен център на шест околни села, което може да се прочете и върху табелата при кметството. В архивите, пазени и досега, може да се види, че населението е било многобройно. Маргарита Петрова разказва: "През време на турското робство хората живеели в центъра на селото, а след Освобождението започнали да застрояват и местата из махалите и ги населили. Буковец така се разрастнал, че по едно време имало седем кръчми. В една от къщите до реката по турско време се е помещавал конакът. Имало е и няколко поста, а заптиетата не са разрешавали на никого да влиза или излиза от селото след залез до изгрев слънце." Това обаче подлежи на изясняване, тъй като според други спомени турци в селото не е имало (може би се визират различни периоди), защото се боели да не бъдат нападнати из горите. Георги Райчинов е чувал от своята баба следното: "...веднъж турци са минали през Буковец, обаче командирът на турската дружина е казал на войниците да не закачат никого от селото..." и също така се обърнал към жената с думите: "Сега ни мразите и искате да ни изгоните. Обаче ще дойде време да плачете за синия парцал." Под "син парцал" се визира турското господство над българските земи и синия цвят на униформите. Тази случка е станала малко преди Освобождението. Както бе споменато, в същия период много хора се пръснали по имотите си. Занимавали се основно с животновъдство и за собствени нужди отглеждали овце, кози, крави и кокошки. Засявали овес, коноп, лен, картофи, боб, леща, тикви, домати, краставици. Правели дървени въглища в специални огнища ("ровини") и ги продавали. В северозападна посока имало мина с антрацитни въглища, от които също продавали известно време. Строели къщите по слоговете, за да използват земеделските площи пълноценно. Къщите имат традиционна структура – с каменна основа и стени от плет, пълнен с пръст и слама. В района има много скали, които се "люспят", но камъкът за покривите се взимал само от определени места, където няма варовикови примеси, за да не се пукат и ронят ("разлистват") от водата и слънцето. Едно от местата за покривните плочи се нарича Кресни камък. Двуетажното училище е било необходимо на голямото село, но в последствие е преустроено в хижа. В село Буковец са отсядали Иван Вазов и Николай Хайтов. Народната памет пази разказ и за български цар, който е спирал за почивка с придружителите си, но дали това е бил Борис II или Симеон, това само историята помни.
|